In Nederland is Buurtgezinnen al in veel gemeenten actief. Een gezin dat wat steun kan gebruiken bij de opvoeding van de kinderen (vraaggezin) wordt gekoppeld aan een warm en stabiel gezin in de buurt (steungezin). Zo krijgen kinderen wat extra liefde en aandacht en worden ouders even ontlast.

Soms zit alles tegen

Problemen stapelen zich op binnen een gezin. Er hoeft dan maar iets te gebeuren of de emmer loopt over. Dan lukt het niet meer om op ieder moment voldoende tijd en aandacht aan de kinderen te besteden, terwijl u ze dat van harte gunt. U kunt het niet langer alleen. Buurtgezinnen is er voor deze gezinnen en gaat op zoek naar een passend steungezin. De coördinator neemt contact met u op en bespreekt wat Buurtgezinnen voor uw gezin kan betekenen. De hulp is alledaags en gelijkwaardig. Sinds kort zijn coördinatoren Sara van Trigt en Dianne Mariën voor Buurtgezinnen actief in de Kempengemeenten.

Buurtgezinnen in de Kempen

Coördinator Sara van Trigt is voor Buurtgezinnen actief in Bergeijk en Eersel. Sara woont samen, heeft een dochtertje, drie bonuskinderen en twee honden. “Als geen ander weet ik dat er in het leven dingen kunnen gebeuren die de boel stevig overhoophalen. En dat alles anders loopt dan je had gehoopt of verwacht. Buurtgezinnen kan je dan helpen. Want waarom zou je het alleen doen, als het samen kan? Het is een eenvoudige vraag met een nog eenvoudiger antwoord, alleen hulp vragen valt soms niet mee. Het belangrijkste is om te bedenken, dat het niet raar of gek is om hulp te vragen. Door de hulp van anderen ervaar je meer steun, waardoor die lastige periode minder lastig wordt en hopelijk ook sneller weer achter je ligt."

Haar collega Dianne Mariën concentreert zich op de gemeenten Bladel en Reusel - De Mierden. Dianne woont in Bladel, samen met haar man, dochter en zoon. “De kracht van Buurtgezinnen is voor mij: voor gezinnen, door gezinnen. Laagdrempelige hulp in de buurt, vanuit betrokkenheid. Zo krijgen kinderen wat extra liefde en aandacht en worden ouders ontlast. Ik hoop dat gezinnen het vertrouwen voelen om met een vraag om ondersteuning aan te kloppen. En dat ook gezinnen met een groot hart voor hun medemens de weg naar mij weten te vinden. Dat zij mogen ervaren dat dat ook een verrijking is voor het eigen gezin. Om samen het verschil te maken voor het geluk van een kind!”

Hoe werkt het?

Een steungezin wordt voor een langere periode de steun en toeverlaat voor een vraaggezin rondom de kinderen. Samen met de coördinator bespreekt u welke ondersteuning u zou willen bieden, welke kinderen in uw gezin passen (leeftijd, j/m) en hoeveel tijd u ervoor beschikbaar heeft. De coördinator kijkt welke gezinnen het beste bij elkaar passen, maakt de match en begeleidt beide gezinnen maximaal twee jaar. Veel van de steungezinnen ervaren steungezin zijn als zingevend en een verrijking van hun leven.

Een vraag- en steungezin maken samen met de coördinator van Buurtgezinnen afspraken welke steun er nodig is. Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld: een (halve) dag per week een peuter opvangen, een kleuter naar zwemles of sport brengen of een rustige huiswerkplek bieden aan een puber. Het zijn enkele voorbeelden, maar er zijn nog genoeg hulpvragen te bedenken.

Aanmelden?

Hoe kunt u steungezin worden? Buurtgezinnen is op zoek naar ouders met kinderen, grootouders en stellen zonder kinderen met opvoedervaring. Wilt u op vrijwillige basis iets betekenen voor een ander gezin dat het moeilijk heeft? Vindt u het fijn om met verschillende culturen en leefstijlen in aanraking te komen en heeft u tenminste een dagdeel per week beschikbaar? Meldt u dan als steungezin aan. Ook vraaggezinnen kunnen zich aanmelden via www.buurtgezinnen.nl(externe link)

Meer informatie?

Informatie kunt u opvragen bij Sara van Trigt (06 19190373 of Sara@buurtgezinnen.nl) of Dianne Mariën (06 83357211 of Dianne@buurtgezinnen.nl)