Privacyverklaring

Als Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) voeren we een aantal wettelijke taken uit voor de deelnemende gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden. Deze taken zijn aan de Samenwerking Kempengemeenten opgelegd via de Gemeentewet. Onder deze wettelijke taken valt bijvoorbeeld het bijhouden van de Basisregistratie Personen, de Wet werk en bijstand en de Wet maatschappelijk ondersteuning. Vanuit de wettelijke taken beschikken we over een grote hoeveelheid persoonsinformatie.
De privacyverklaring is geactualiseerd op 03-01-2024.
Privacyverklaring
De Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel – De Mierden. Tot de gemeenschappelijk regeling behoren de onderdelen:
- Shared Service Center (SSC de Kempen)
- Maatschappelijke Dienstverlening (MD de Kempen)
- Vergunning, Toezicht en Handhaving (VTH de Kempen)
Voor de GRSK staat een zorgvuldige omgang met uw persoonsgegevens bij uw bezoek aan de website centraal. De GRSK gebruikt slechts persoonsgegevens die u zelf heeft achtergelaten en alleen voor het daar bijbehorende doel. Bij het gebruik van deze website is de Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De GRSK verwerkt persoonsgegevens alleen wanneer wij hier een wettelijke grondslag voor hebben. De wettelijke grondslagen zijn: toestemming, overeenkomst, wettelijke verplichting, vitaal belang en publiekrechtelijke taak.
Functionaris Gegevensbescherming
De wettelijke verplichting om uw persoonsgegevens te verwerken legt bij de GRSK een grote verantwoordelijkheid om zorgvuldig met deze informatie om te gaan. Om toe te zien op de zorgvuldige omgang met uw persoonsgegevens hebben we een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld. Voor de GRSK bekleedt mevrouw R.I. de Zwart deze functie. Zij is bereikbaar via fg@kempengemeenten.nl. Onze FG is bij de Autoriteit Persoonsgegevens geregistreerd met nummer FG013847.
Daarnaast is er een Privacy Officer aangesteld, die het eerste aanspreekpunt is voor vragen met betrekking tot privacy.
Gebruik van persoonsgegevens
De GRSK verwerkt persoonsgegevens van u doordat u gebruik maakt van onze diensten en/of omdat u deze gegevens aan ons verstrekt.
Hieronder een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:
- Voor- en achternaam
- Adresgegevens
- Geslacht
- Geboortedatum
- Geboorteplaats
- Telefoonnummer
- E-mailadres
In sommige gevallen gaat het om zogenaamde ‘bijzondere’ en/of ‘gevoelige persoonsgegevens’ van u, die de GRSK alleen verwerkt als daar een wettelijke verplichting aan ten grondslag ligt.
Waar worden uw persoonsgegevens voor gebruikt?
- Voor het door ons afhandelen van uw aanvragen voor zover dit via een contactformulier op de website van de GRSK of diens afdelingen wordt ingediend.
- Voor het leggen van contact met u.
- Ter ondersteuning van diensten die u van ons wilt afnemen of hebt afgenomen.
- Voor het opstellen van statistieken over het gebruik van de websites van de GRSK.
Uw persoonsgegevens zullen alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor u ze heeft verstrekt. Dit betekent, dat als u bijvoorbeeld uw naam en adres invult voor het toezenden van bepaalde informatie, deze gegevens niet worden gebruikt om u ook andere informatie te sturen (behalve als dat is aangegeven en u daarvoor toestemming hebt gegeven). Het betekent ook dat uw gegevens niet worden gebruikt voor andere doeleinden, zoals het toesturen van bijvoorbeeld nieuwsbrieven. Hiervoor zal u zich apart moeten aanmelden en toestemming moeten geven.
Gegevens kunnen wel worden gebruikt voor opsporing, als via de website strafbare feiten worden gepleegd of strafbare uitlatingen worden gedaan (en verdere uitzonderingen zoals genoemd in artikel 23 Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Gebruik bodycams
Bij het gebruik van bodycams worden persoonsgegevens verwerkt. Wanneer betrokkenen identificeerbaar in beeld zijn, is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Eveneens gelden de bepalingen uit de Beleidsregels Cameratoezicht van de Autoriteit Persoonsgegevens. Hieronder geven we aan op welke wijze en met welk doel de gemeente deze persoonsgegevens verwerkt.
Doel
Het doel van het verwerken van persoonsgegevens door middel van het gebruik van bodycams is het vergroten van het veiligheidsgevoel van buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) en het beperken en mogelijk voorkomen van aantal en ernst van incidenten. De gegevens worden niet op enigerlei wijze als personeelsvolgsysteem (bijvoorbeeld voor beoordelingsgesprekken) gebruikt.
Grondslag
De gemeente verwerkt deze persoonsgegevens op basis van de behartiging van haar gerechtvaardigde belangen als werkgever van de BOA's. De gemeente heeft als werkgever een bijzondere verantwoordelijkheid voor de veiligheid en het welzijn van haar medewerkers bij de uitoefening van de opgedragen taken.
Opslag
De gemeente gaat zorgvuldig om met het beeldmateriaal van de bodycam. De beelden worden versleuteld opgeslagen. Bij ontvreemding van de bodycam kunnen de beelden niet worden uitgelezen en/of bekeken. De bodycams zijn niet verbonden met het internet en zijn niet gekoppeld aan andere applicaties.
Bewaartermijnen
Het is een verplichting om de beelden na 28 dagen te verwijderen en vernietigen op basis van Archiefwet, tenzij sprake is van een incident met betrekking tot de veiligheid van een BOA. In het geval van een incident met betrekking tot de veiligheid van een BOA worden de beelden bewaard zolang dat noodzakelijk is voor de strafrechtelijke en/of civielrechtelijk afhandeling van het incident.
Wie mag de beelden bekijken
Alleen geautoriseerde functionarissen van de gemeente mogen de opnames bekijken en uitsluitend als het past binnen de doelstelling van het vergroten van de veiligheid van de BOA’s. Daarnaast heeft elke betrokkene (de gefilmde burger of handhaver) recht op inzage in de eigen persoonsgegevens. Alle betrokkenen kunnen een inzageverzoek opsturen volgens de procedure vermeld op deze pagina. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien.
Hoe zijn beelden op te vragen
Een inzageverzoek in camerabeelden dient per brief ingezonden te worden aan:
Samenwerking Kempengemeenten
t.a.v. team Toezicht en Handhaving
Betreft: inzageverzoek beelden bodycam
Postbus 220
5520 AE Eersel
Een dergelijk verzoek kan per reguliere post of per mail, via handhaving@kempengemeenten.nl, met als onderwerp “inzageverzoek beelden bodycam” worden ingediend. Het uitleesverzoek dient minimaal te bevatten:
- Organisatie, naam, adres, telefoonnummer en/of e-mailadres van verzoeker;
- Datum, tijdstip en plaats waar de beelden zijn opgenomen;
- Een ondertekening (handtekening, plaats en datum) en de overige elementen die vanuit de wet- en regelgeving zijn vereist. Tegen het besluit om niet te voldoen aan het verzoek staat bezwaar en beroep open.
Bewaren van persoonsgegevens
De GRSK bewaart uw verzamelde persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig of wettelijk geregeld is.
Delen van persoonsgegevens met derden
De GRSK verstrekt uw gegevens niet aan derden en zal deze uitsluitend verstrekken indien dit nodig is voor de uitvoering van onze overeenkomst met u of om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Met organisaties die uw gegevens verwerken in onze opdracht sluiten wij een verwerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van uw gegevens. De GRSK blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen.
Beveiliging persoonsgegevens
De GRSK neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. Deze maatregelen zijn, conform de geldende beveiligingsnormen zoals vastgelegd in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), opgenomen in ons informatiebeveiligingsbeleid.
Uw rechten als betrokkene
U heeft als betrokkene een aantal rechten waarmee u onder andere het gebruik van uw persoonsgegevens door de GRSK kunt controleren. Deze rechten zijn:
- Recht op informatie
- Recht van inzage
- Recht op rectificatie
- Recht op gegevenswissing (vergetelheid)
- Recht op beperking van verwerking
- Recht op overdraagbaarheid van gegevens
- Recht van bezwaar
- Recht op klacht indienen
- Recht op menselijke blik bij besluiten
Mocht u gebruik willen maken van deze rechten kunt u een afspraak maken met de GRSK om langs te komen. Het is belangrijk dat u zich kunt legitimeren en kunt aantonen dat het om uw persoonsgegevens gaat. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien.
Uw websitebezoek
De GRSK gebruikt technische, functionele en analytische cookies (cookies voor websitestatistieken). Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone. De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en uw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren. Daarnaast plaatsen we cookies die uw surfgedrag bijhouden zodat we op maat gemaakte content kunnen aanbieden. Uw naam, adres, leeftijd en andere persoonlijke gegevens weet een cookie niet.
U kunt zich afmelden voor cookies door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van de browser verwijderen.
Wilt u meer weten over cookies, lees dan de informatie over cookies.
Privacyverklaring Kempen Interventie Team (KIT)
Het Kempen Interventieteam (KIT) is een samenwerkingsverband tussen de acht Kempengemeenten, Politie, Omgevingsdienst en Veiligheidsregio. De Kempengemeenten zijn de gemeente Best, Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot, Reusel-De Mierden, Veldhoven en Waalre.
Het team controleert locaties waarvan het vermoeden bestaat dat er sprake is van bepaalde misstanden. De gebruikers van de locatie lijken zich niet te houden aan de wet- en regelgeving. Het kan daarbij gaan om (illegale) bewoning, strijdig gebruik van het pand, brandveiligheid, inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP), prostitutie, drugs of mensenhandel. Om goed te helpen, gebruikt het KIT persoonsgegevens. Wij leggen graag uit waarom en hoe wij deze gebruiken.
Van wie verzamelen wij persoonsgegevens?
Het Kempen Interventie Team gebruikt en verwerkt persoonsgegevens ten behoeve van de onderzoeken die het team doet naar mogelijke misstanden in de Kempen.
Welke gegevens gebruiken wij?
De volgende persoonsgegevens kunnen worden verwerkt:
- NAW gegevens
- Geboortedatum en -plaats
- BSN
- Telefoonnummer
- Kentekens
Waarvoor gebruiken wij persoonsgegevens?
Het KIT controleert regelmatig locaties waarbij het vermoeden bestaat dat er sprake is van het niet voldoen aan wet- en regelgeving of van andere misstanden.
Waarom gebruiken wij persoonsgegevens?
Op basis van de volgende wetten gebruiken wij persoonsgegevens:
- Wet Algemene Bepalingen Burgerservicenummer
- Wet Basisregistratie Personen
- WABO
- APV
- WPG
- Drank- en Horecawet
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
De convenantspartners zijn ieder voor zich verantwoordelijk voor de gegevens. De gegevens worden bij de partners alleen verwerkt door personen die rechtstreeks bij de ingebrachte casussen betrokken zijn. Dit betreft medewerkers van:
- de betrokken politie-eenheden;
- de gemeenten op het gebied van Vergunningen, Toezicht en Handhaving (toezichthouders, medewerkers Integrale Veiligheid);
- de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost en;
- de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant.
Persoonsgegevens blijven altijd binnen de Europese Economische Ruimte. Ze worden niet doorgegeven aan andere landen.
Hoe lang bewaren we persoonsgegevens?
De persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor het doel of de doeleinden en maximaal 5 jaar na het afsluiten van het probleem of knelpunt. Verder worden de termijnen van de Archiefwet in acht genomen.
Uitsluitend voor statistische of wetenschappelijke doeleinden kunnen de gegevens langer worden bewaard in een niet tot betrokkene herleidbare vorm.
Datum verklaring: 16 januari 2024
Privacyverklaring Wet Politiegegevens (Wpg)
De Samenwerking Kempengemeenten heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in dienst voor taken in het kader van toezicht en handhaving van de openbare orde en de sociale veiligheid. Voorbeelden van boa’s in dienst bij de Samenwerking Kempengemeenten zijn: gemeentelijke handhavers, parkeercontroleurs.
Een boa houdt toezicht op de openbare orde en het naleven van wettelijke bepalingen. Bij overtredingen houdt de boa toezicht en treedt de boa handhavend op. Hiertoe verwerkt een boa persoonsgegevens.
Als een boa persoonsgegevens verwerkt bij het uitvoeren van zijn toezichthoudende taak is de AVG van toepassing. Verwerkt een boa persoonsgegevens in het kader van zijn politietaak (zoals het opsporen van strafbare feiten en het handhaven van de openbare orde), dan is de Wet politiegegevens (Wpg) van toepassing. Net als de AVG stelt de Wpg eisen aan de verwerking van persoonsgegevens.
Zo kent de Wpg bijvoorbeeld specifieke bewaartermijnen voor de opslag van politiegegevens, terwijl de AVG geen concrete bewaartermijnen voorschrijft. Ook stelt de Wpg andere eisen bij het delen van politiegegevens tussen verschillende partijen, is er een verplichting tot logging en zijn er in de Wpg aanvullende beperkingen en uitzonderingen op de in de AVG geldende privacyrechten van betrokkenen. In deze privacyverklaring wordt uitleg gegeven over hoe de gemeente omgaat met politiegegevens.
Waarvoor verwerkt de Samenwerking Kempengemeenten persoonsgegevens in het kader van de Wet politiegegevens (Wpg)?
Onder de Wpg worden persoonsgegevens voor verschillende doeleinden verwerkt. Deze doeleinden staan beschreven in Wpg artikel 8, 9 en 13. Denk hierbij aan:
- Het schrijven van een proces-verbaal wanneer er een strafbaar feit is gepleegd;
- Het behandelen, administreren en financieel afwikkelen van aan het proces-verbaal gerelateerde betalingen, zoals het toekennen van bezwaren, het toepassen van de coulanceregeling, toepassen van verminderingen en betalingsregelingen;
- Onderzoek naar en opsporen van verdachten van strafbare feiten;
Welke persoonsgegevens worden in het kader van de Wet politiegegevens verwerkt?
Bij het aanzeggen van een proces-verbaal registreren wij contactgegevens, geboorteplaats en geboortedatum, een omschrijving van het strafbare feit met tijd en plaats hiervan, het BSN, het soort identiteitsbewijs en het nummer van het identiteitsbewijs. Wij verzamelen ook financiële gegevens bij het betalen van een proces-verbaal en/of het treffen van een betalingsregeling.
Het is mogelijk om coulanceverzoek in te dienen voor een proces-verbaal. Wij verzamelen dan, naast de gegevens die al bij het verzoek zijn verstrekt, contactgegevens, geboorteplaats en geboortedatum, het proces-verbaalnummer en eventueel overige op het vergrijp van toepassing zijnde gegevens.
Als wij aangifte doen bij de politie verzamelen wij voor zover mogelijk contactgegevens, geboorteplaats en -datum en tijd, plaats en soort strafbaar feit.
Bij het signaleren van overtreders, het opsporen van verdachten van strafbare feiten en het verrichten van onderzoek naar gepleegde strafbare feiten, maken wij ook gebruik van camerabeelden.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar verwerkt worden, daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De grondslag waarop de boa’s persoonsgegevens voor de Wpg verwerken, is het uitvoeren van een wettelijke verplichting.
De boa’s verwerken persoonsgegevens op grond van:
- Wetboek van Strafvordering;
- Wet politiegegevens;
- Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar;
- Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Hoe lang bewaren we de persoonsgegevens?
In de Wpg staan wettelijk bepaalde termijnen voor hoe lang politiegegevens bewaard mogen worden. Als deze termijn is bereikt, moeten de persoonsgegevens definitief gewist worden.
Camerabeelden bewaren wij - als er geen incident is geweest - maximaal 28 dagen.
Camerabeelden die worden gebruikt voor de uitvoering van de politietaak (denk aan beelden waarop een incident of een gepleegd misdrijf te zien is) bewaren wij om over te dragen aan de politie bij strafrechtelijke procedures.
Met wie worden de persoonsgegevens gedeeld?
Alleen bevoegde medewerkers krijgen toegang tot de gegevens. Zij mogen alleen die gegevens inzien die zij nodig hebben voor hun werk. Het is mogelijk dat we toegang verlenen aan medewerkers van politie of gemeente. Ook zij krijgen alleen toegang tot die gegevens die zij nodig hebben voor hun werk. De handelingen van medewerkers in systemen worden gelogd. We houden zodoende bij wie welke handeling op welk tijdstip uitvoert in een bepaald bestand. Op de ontvangers van de gegevens rust een geheimhoudingsplicht.
Bij het aanzeggen van een proces-verbaal controleren wij gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit doen wij opnieuw na het versturen van de eerste betaalherinnering.
Soms is het nodig dat de Samenwerking Kempengemeenten de geregistreerde persoonsgegevens aan derden verstrekt. Bijvoorbeeld aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) of aan het Openbaar Ministerie (OM) of de politie vanwege een incident waarbij de gemeente aangifte doet.
Daarnaast delen wij soms persoonsgegevens met verwerkers die in opdracht van en voor de gemeente persoonsgegevens verwerken. Deze verwerkers zijn bijvoorbeeld incassobureaus, cloud- en hostingspartijen en IT-dienstverleners. Met deze verwerkers is een verwerkersovereenkomst afgesloten, waarin de wederzijdse rechten en plichten voor de verwerking zijn vastgelegd.
Wat zijn uw rechten onder de Wet politiegegevens?
Onder de Wpg wijken uw rechten af van die onder de AVG. U heeft het recht om de persoonsgegevens die de gemeente onder de Wpg van u verwerkt, te bekijken. U kunt daarvoor een schriftelijk overzicht van je persoonsgegevens aanvragen bij de Samenwerking Kempengemeenten door een e-mail te sturen naar info@kempengemeenten.nl
Als uw persoonsgegevens onder de Wpg onjuist of onvolledig zijn, kunt u de Samenwerking Kempengemeenten vragen uw persoonsgegevens aan te passen of aan te vullen. Daarnaast kunt u persoonsgegevens laten verwijderen of vragen om een beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens.
U ontvangt van ons bericht als uw verzoek om correctie, verwijdering of de beperking van de verwerking van jouw gegevens in behandeling is genomen.
Ook kunt u in beroep gaan tegen het opstellen van een proces-verbaal en de opgelegde boete. Tot slot kunt u bij de Functionaris Gegevensbescherming (fg@kempengemeenten.nl) een klacht indienen als u van mening bent dat uw persoonsgegevens in strijd met de Wpg worden verwerkt.
We hebben het recht een verzoek af te wijzen als:
- Het verzoek gerechtelijke onderzoeken of procedures zou belemmeren;
- Dat nadelige gevolgen heeft voor het voorkomen van het begaan van strafbare feiten, voor opsporing, onderzoek, vervolging of het opleggen van straffen;
- De openbare veiligheid in het geding is;
- De rechten en vrijheden van derden worden geschonden
- De nationale veiligheid in het geding is;
- De gemeente de wettelijke plicht heeft deze persoonsgegevens te bewaren;
- Het kennelijk een ongegrond of buitensporig verzoek is.
Meer weten?
Aanvullende informatie over hoe wij met persoonsgegevens binnen de GRSK omgaan kunt u vinden in ons privacybeleid. Een overzicht van verwerkingen van persoonsgegevens binnen de GRSK kunt u vinden in het register van verwerkingen.
Natuurlijk helpen wij u graag verder als u klachten heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens. Mocht u er desondanks toch niet samen met ons uitkomen, dan heeft u op grond van de privacywetgeving ook het recht om een klacht in te dienen bij de privacy toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens.
Heeft u nog vragen of opmerkingen over deze privacy statement, dan kunt u een e-mail sturen naar info@kempengemeenten.nl
GRSK
Postadres: Postbus 11 | 5540 AA | Reusel
Bezoekadres: Kerkplein 3 | 5541KB | Reusel
E-mail: info@kempengemeenten.nl
Telefoonnummer: 0497-361636
KvKnummer: 17285571
Privacybeleid Sociaal Domein Kempengemeenten
Dit document wordt in 2024 geactualiseerd.
Een document downloaden en openen
Een pdf-bestand kun je openen in verschillende PDF-lezers, zoals Adobe Reader.
