Zoekt u hulp of advies, maar weet u niet goed wat uw hulpvraag is of waar u hiervoor het beste naartoe kunt gaan? Of vind u het fijn als u door iemand wordt ondersteund tijdens de eerste gesprekken met de gemeente over een Wmo-voorziening of jeugdhulp?

U kunt dan natuurlijk een bekende vragen te helpen, maar u kunt ook gebruik maken onafhankelijke cliëntondersteuning. Deze persoon kan u informatie en advies geven of kortdurende ondersteuning door bijvoorbeeld mee te gaan naar gesprekken. Een cliëntondersteuner behartigt uw belangen en is onafhankelijk van de gemeente.
De cliëntondersteuner kan u bijvoorbeeld helpen bij:

  • het verhelderen van uw vragen;
  • het zoeken naar de juiste ondersteuning;
  • het maken van afspraken met gemeente of zorgaanbieders.

 

Hoe kom ik contact met een onafhankelijke cliëntondersteuner?

Gaat het om hulp voor een jongere onder de 18 jaar? Dan kan deze jongere of zijn / haar ouders contact opnemen met MEE.
 

Als het om hulp voor uzelf gaat en u bent volwassen, dan kunt u contact opnemen met een onafhankelijke cliëntondersteuner via het Zorgloket van uw gemeente.

Kosten en informatie

Gebruik maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner is gratis en kost u dus niets. 
Meer informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning vindt u op de website van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Heeft u gevonden wat u zocht?