Shared Service Center (SSC) de Kempen verzorgt automatisering, informatisering en gegevensbeheer voor de Kempengemeenten. Het SSC de Kempen bestaat uit 3 teams.

Helpdesk, applicatiebeheer en systeembeheer

De taak en uitdaging van het team is om te zorgen voor de continuïteit, stabiliteit en veiligheid van de Kempen ICT-omgeving. De mensen van het team zorgen er achter de schermen voor dat de software en hardware - die tegenwoordig niet meer weg te denken is uit het werkproces-  elke dag opnieuw weer beschikbaar is. Of het nu gaat om het voeren van gesprekken over ICT-incidenten van de gebruikers, het zoeken naar oplossingen voor storingen in de infrastructuur of het (laten) installeren van nieuwe software op de systemen van de Kempengemeenten; de mensen werken samen om dit zelfstandig te kunnen doen.

Binnen de moderne ICT-omgeving van de Kempengemeenten is er kennis op de verschillende vakgebieden zoals security, netwerken, WiFi, (mobiele) telefonie, dataopslag, burgerzaak applicatie, GEO applicaties, financiële systemen, werkplekbeheer en de ondersteunende systemen en software die nodig zijn om alles met elkaar te laten werken.

Geo gegevensbeheer en landmeten

Bij gemeentelijke beslissingen is het steeds belangrijker om te weten wat er op een bepaalde plaats gebeurt of nog mogelijk is. Dit kan door mogelijkheden en beperkingen op één bepaalde locatie met elkaar in verband te brengen. Voorbeelden hiervan zijn ruimtelijke plannen, geur- en geluidscontouren, archeologische vindplaatsen en bodemonderzoeken.

Geo-informatievoorziening zorgt ervoor dat informatie uit veel verschillende bronnen beschikbaar komt op die specifieke locatie en maakt deze inzichtelijk via een viewer of door het maken van kaarten of tabellen. SSC beheert gegevensverzamelingen met een locatie component voor de Kempengemeenten en voorziet de gemeenten van locatie gebonden informatie. Voor burgers en bedrijven is deze informatie te raadplegen. Algemene informatie, die steeds meer als open data beschikbaar komt, via landelijke websites en portalen en specifieke informatie via de gemeenten. Zo werken wij dus op de achtergrond aan de gemeentelijke informatievoorziening.

Omdat de buitenruimte continu aan verandering onderhevig is, worden de gegevensverzamelingen regelmatig geactualiseerd. Informatie hiervoor wordt niet alleen aangeleverd door de gemeenten maar ook verzameld door medewerkers van het SSC en door de burgers. Voor het laatste is de website verbeterdekaart.nl(externe link) beschikbaar gekomen. Hierin kan iedereen een afwijking in de kaart melden en deze melding wordt voor de gemeenten door het SSC bekeken en waar nodig worden gegevens aangepast. Zo maken we met elkaar de informatie steeds beter. 

Advies, beleid en projecten

Dit team vormt de verbindende schakel tussen de verschillende gebruikersorganisaties in de Kempen tussen de informatisering, de automatisering en het gegevensbeheer. Zij hebben daarin een adviserende rol en bij verschillende inkoop- en implementatieprojecten nemen zij de projectleiding voor hun rekening. Het team stimuleert hierin standaardisatie binnen de Kempengemeenten en is proactief gesprekspartner op het gebied van informatiebeleid en informatie- en applicatiearchitectuur. De teamleden zijn de verbinder tussen het SSC en de gemeenten en zijn initiators van ICT-vernieuwingen.
Mocht u meer willen weten over het team, neem dan contact op via secretariaat@sscdekempen.nl

Heeft u gevonden wat u zocht?