Op 30-06-2022 heeft de vergadering van Algemeen Bestuur plaatsgevonden. Hier vindt u een overzicht van de genomen besluiten.

1

Opening

2

Bestuursmutaties

Besluit: Het overzicht met wijzigingen is akkoord. Alle collegeleden van de 5 Kempengemeenten zijn lid van Algemeen Bestuur Samenwerking Kempengemeenten.

3

Mededelingen en ingekomen stukken

3.a

Gemeente Bladel inzake Algemeen Bestuur

Besluit: Brief is ter kennisgeving aangenomen.

3.b

Brief Archief Inspectie

Besluit: Brief is ter kennisgeving aangenomen.

4

Verslag vorige vergadering 22-2-2022

Besluit: Het concept verslag van de vergadering van 22-2-2022 wordt ongewijzigd vastgesteld.

5

Wet open overheid - aanwijzen contactpersoon

Besluit: Het AB gaat akkoord met aanwijzing van de jurist als contactpersoon Wet Open Overheid (Woo) en bestuurssecretariaat GR Samenwerking Kempengemeenten als plaatsvervangend contactpersoon.

6

Archiefbeheer jaarverslag 2021

Besluit: Het AB heeft kennis genomen van het jaarverslag en gaat akkoord met toezenden van brief met verslag naar de colleges en provincie.

7

Jaarstukken 2021, controleverklaring, accountantsverslag en voorstel resultaatbestemming

Besluit: Het AB besluit positief conform voorstel om:

  1. Het jaarverslag en jaarrekening 2021 vast te stellen conform de bijgevoegde stukken;
  2. De overschrijdingen van budgetten, die opgenomen zijn in de jaarrekening en toegelicht worden in het jaarverslag, te autoriseren;
  3. Kennis te nemen van het Rapport van bevindingen van de externe accountant;
  4. Het negatieve resultaat te verhalen op de deelnemende gemeenten op basis van de bij de vergaderstukken toegevoegde specificatie.

8

Begroting SK 2023

  • De raad van de gemeente Eersel heeft op 2 juni 2022 besloten om geen zienswijze in te dienen op zowel de ontwerpbegroting 2023-2026 als de begrotingswijziging 2022 van de GR Samenwerking Kempengemeenten.
  • Ook de raad van de gemeente Bergeijk dient geen zienswijze in.
  • Er is een ambtelijke aanpassing op het budget inkoopkosten MD in de begroting.
    Besluit: Aanpassing is akkoord.
  •  
8.a

Ontvangen zienswijze gemeente Oirschot

Besluit: Het AB neemt kennis van zienswijze. Beantwoording zie punt 8 d.

8.b

Ontvangen zienswijze gemeente Reusel-De Mierden

Besluit: Het AB neemt kennis van zienswijze. Beantwoording zie punt 8 d.

8.c

Ontvangen zienswijze gemeente Bladel

Besluit: Het AB neemt kennis van zienswijze. Beantwoording zie punt 8 d.

8.d

Instemmen met beantwoording zienswijzen

Voorzitter geeft aan dat het DB geeft positief advies aan AB op de A-initiatieven en B-initiatieven in de begroting 2023 m.u.v. de 2  onderdelen formatie frontoffice Wmo (€78.000 structureel) en formatie team administratieve ondersteuning (€36.000 structureel). De beantwoording op de zienswijzen is in DB akkoord bevonden maar mogelijk in AB er wordt vastgehouden op onderdelen uit de begroting 2023.
Gemeenten Bergeijk en Eersel stemmen in met de begroting 2023. De gemeenten Reusel-De Mierden, Bladel en Oirschot gaan akkoord m.u.v. onderdelen waarop zienswijzen zijn ingediend.

F. Rombouts geeft aan dat gemeente Reusel-De Mierden tegen de initiatieven in de begroting is op onderdelen zoals opgenomen in de beantwoording punten 3, 4 en 6. N.a.v. vraag van F. Rombouts over punt 5 uitbreiding formatie administratie als gevolg voor de ondersteuning van de rechtmatigheidsverantwoording antwoordt L. Theuws de inrichting van de nieuwe werkwijze niet is doorgeschoven. Er wordt nu gewerkt om de processen voor het inrichten interne controle te verbeteren. Hier wordt extra capaciteit op ingezet om te komen tot rechtmatigheidscontrole. Beheersing is continue proces en 2022 is te zien als overgangsjaar. F. Rombouts geeft aan dat dit punt voldoende is beantwoordt en dat er geen bezwaar meer is.

Besproken worden de punten in de begroting waarvoor nog geen meerderheid van gemeenten is verkregen te weten formatie frontoffice Wmo (€78.000 structureel) en formatie team administratieve ondersteuning (€36.000 structureel). Voorzitter geeft aan dat deze 2 punten uit de begroting gaan vallen tenzij anders wordt besloten in AB.

S. Luijten vraagt wat bij het schrappen van deze 2 posten de gevolgen zijn voor de kwaliteit van dienstverlening aan inwoners. J. Vorstenbosch antwoordt hierop dat als bedrag voor Formatie Frontoffice Wmo incidenteel wordt opgenomen dat kwaliteit dan wel te borgen is. Wel overschrijden we nu al op budget o.a. vanwege de vele aanvragen van energietoeslagen die moeten worden verwerkt. Capaciteit is nu niet voldoende; er zijn veel taken bijgekomen bij Maatschappelijke Dienstverlening.
S. Luijten doet suggestie om Formatie Team Administratieve Ondersteuning bij MD wel te accorderen.
E. Beex onderschrijft standpunt van S. Luijten; inwoners kunnen dit gaan merken in de dienstverlening.
M. van Dalen vult hierop aan dat de 3 posten bij MD uitgebreid in portefeuillehoudersoverleg MD zijn besproken. Portefeuillehouders MD willen de middelen structureel maken om zo op een goede manier uitvoering te kunnen geven aan rijksbeleid dat gefinancierd wordt door het Rijk. Door formatie uit te breiden kan MD ook inzet blijven leveren bij projecten Samen voor Jeugd in bredere samenwerking. Indien Kempengemeenten die inzet niet levert dan volgt rekening vanuit Samen voor jeugd.
Op voorstel van voorzitter stemt de vergadering in om budget voor Formatie Team Administratieve ondersteuning (€36.000 structureel) wel in de begroting 2023 mee te nemen.
 
Besluit: Het AB stemt in met de beantwoording van de zienswijzen rekening houdend met de aanvullende toelichting zoals op onderdelen is gegeven in de vergadering.

Besluit: Het AB stelt de begroting GRSK 2023 vast m.u.v. de post formatie Frontoffice Wmo (€78.000 structureel).

Besluit: Het AB stelt de begrotingswijziging 2022 vast.

9

Opnieuw Verbinden

Toelichting door J. Vorstenbosch:

  • Mijlpalenplanning:
    Deze planning geeft AB inzicht in de voortgang op onderdelen om proces Opnieuw Verbinden tot een goed einde te brengen. Stuurgroep bestaat uit de 6 directeuren van de organisaties. GRSK en gemeenten gaan aan de slag om de WORDT-situatie in beeld te gaan brengen om medewerkers te kunnen plaatsen. Er heeft overleg met vakbonden plaatsgevonden in een bijzonder lokaal overleg (BLO). Er is een sociale leidraad overeengekomen om de rechten van medewerkers te waarborgen. In september volgt nog een belangstellingsregistratie. Plaatsing van medewerkers staat gepland in oktober. Daarna worden de personele frictiekosten duidelijk. Deze worden verdeeld op eenzelfde wijze als ook bij uittreding van gemeenten uit GRSK zijn vastgesteld. Eind van het jaar volgt nog een begrotingswijziging waarin de financiële effecten van Opnieuw Verbinden worden meegenomen. Ook is voorstel gedaan over hoe de gemeenten de kosten voor de GRSK gaan verdelen na Opnieuw Verbinden. Dit punt komt later nog terug in een volgend AB.  
  • Stand van zaken delegatie en mandaat afdeling MD:
    Nog niet door alle colleges is besluit genomen over werken in delegatie of in mandaat door MD. Voor GRSK is belangrijk dat besluit volgt voor verder inrichten van processen en aanbesteding voor applicatie MD. De intentie is dat MD blijft werken in delegatie (ongewijzigd; conform huidige werkwijze).
  • Stand van zaken governance GRSK:
    Het voorstel voor governance is in colleges besproken. Voorstel is nog niet in alle colleges vastgesteld. In het voorstel is uitgegaan van DB en AB en werken met bestuurscommissies waarin de inhoudelijk verantwoordelijken uit colleges ook op inhoud meer de koers gaan bepalen.

Besluit: Het AB neemt kennis van deze informatie. Er zijn geen vragen meer.

10

Kostenverdeling GRSK

Voorzitter: Voorstel is in DB besproken. Er is een positieve grondhouding t.a.v. de uitgangspunten. Afgesproken is dat ook de portefeuillehouders Financiën nog worden bevraagd; overleg wordt ingepland met hen om voorstel te bespreken.
Door gemeente Oirschot is m.b.t. MD frontoffice Wmo aangegeven dat zij op dit punt niet akkoord gaan. In DB is afgesproken om voorstel aan te houden en vast te laten stellen via een schriftelijke ronde door AB na afstemming met portefeuillehouders Financiën.
S. Luijten geeft aan dat het goed is dat voorstel is gedaan. Onderbouwing m.b.t. profijtbeginsel is duidelijk.
F. Rombouts vraagt op welke termijn de portefeuillehouders Financiën worden benaderd. Voorzitter geeft aan dat in DB hiervoor termijn van 2 weken is voorgesteld.

Besluit: Er volgt een schriftelijke ronde over voorstel kostenverdeling GRSK nadat de portefeuillehouders Financiën het voorstel hebben besproken. Daarnaast gaat er nog overleg plaatsvinden met gemeente Oirschot m.b.t. MD frontoffice Wmo i.r.t. kostenverdeling.

11

Frictiekosten

Besluit: AB stemt in met advies van DB en gaat akkoord met de uitgangspunten frictiekosten zoals opgenomen in bijlagen bij de vergaderstukken, bijlage 1- Uitgangspunten met betrekking tot mogelijk frictiekosten i.h.k.v. Opnieuw Verbinden.

12

Rondvraag

Geen gebruik van gemaakt.  

13

Sluiting

Klik op de link om naar de vastgestelde jaarstukken GRSK 2021 te gaan.

Klik op de link om naar de vastgestelde begroting GRSK 2023 te gaan.